Spædbørn lærer og udvikler sig gennem leg. Det er i og med legen, de udforsker verden og lærer, hvordan de selv og andre begår sig i relationer med hinanden. Men hvordan kan forældre understøtte denne udviklingsproces? Kan en mere legende relation mellem spædbørn og forældre i barnets første år være med til at styrke barnets evne til at regulere sine følelser og på sigt bidrage til at skabe og fastholde sunde sociale relationer gennem livet?
Det skal et forskningsprojekt på Københavns Universitet undersøge i samarbejde med sundhedsplejersker fra to danske kommuner. ”Playful Learning in Infancy”, som projektet hedder, er støttet af LEGO Fonden med 6,7 millioner kroner.
I spidsen for projektet står Mette Skovgaard Væver, der er professor i psykologi og leder af Center for Tidlig Indsats og Familieforskning på Københavns Universitet. Hun har i tidligere projekter arbejdet tæt sammen med sundhedsplejersker, blandt andet i implementeringen af det forskningsbaserede værktøj, ’ADBB’ til at observere barnets sociale kontakt og vejledning af forældre med indsatsen ’Forstå din baby’.
”Playful Learning in Infancy” skal undersøge, om man kan fremme legende interaktioner mellem forældre og børn i første leveår, og dermed styrke forældrenes oplevelse af kompetence og børns sociale og følelsesmæssige udvikling, ved at sundhedsplejerskerne informerer og vejleder nybagte forældre i, hvor vigtige legende interaktioner med barnet i dets første leveår er.
Forskerne udarbejder sammen med sundhedsplejersker et kompetenceudviklingsprogram samt informations- og vejledningsmateriale til forældre. Fokus er på, hvad legende læring betyder for barnets udvikling og evne til at danne relationer senere i livet, og hvordan forældrene selv kan indgå i legende interaktioner med fælles og delt glæde med deres lille barn.
Undervisningsmaterialet vil herefter indgå i sundhedsplejerskernes vejledning til nybagte forældre i to udvalgte kommuner. Til slut vil projektet evaluere effekten af indsatsen ved at se på, om antallet af legende interaktioner er steget, hvordan det har påvirket barnets sociale og følelsesmæssige udvikling og om forældrene føler sig bedre klædt på.
“Vi ved, at i barnets første leveår udvikler barnet sig primært gennem de sociale og følelsesmæssige interaktioner, de har med deres tætteste omsorgspersoner. Vi ved også, at når barnet er udhvilet og parat, så er legende interaktioner med delt glæde afgørende for det lille barns udvikling og trivsel. Målet er derfor at udvikle et program, hvor sundhedsplejerskerne deler viden, tips og tricks med forældrene om, hvordan de kan indgå i lege med deres helt små børn til fælles glæde, og samtidig styrke det lille barns læring og sociale og følelsesmæssige udvikling,” siger Mette Skovgaard Væver.
I Danmark er sundhedsplejen et tilbud til alle forældre, og langt de fleste forældre får løbende besøg af sundhedsplejersken igennem barnets første leveår. Her kigger sundhedsplejersken på barnets sundhed, trivsel og udvikling og rådgiver forældrene om barnets kost, sovevaner og socioemotionelle udvikling. Med det nye projekt vil forskningsbaseret viden om vigtigheden af læring gennem leg for første gang blive en del af sundhedsplejerskernes vejledning til de nybagte forældre.
I Billund Kommune, som er et af de to steder, hvor projektet skal udrulles, har man gode erfaringer med at bruge legende læring som en del af det pædagogiske arbejde for lidt ældre børn.
– Vi har allerede efteruddannet alle vores pædagoger i leg, kreativitet og læring med gode resultater. Og vi arbejder med Playful Learning i skolerne. Så vi er rigtig glade for, at vi med dette samarbejde nu også kan give vores sundhedsplejersker, og derigennem forældrene, nogle af de samme kompetencer og dermed forhåbentlig skabe gode legende relationer helt fra barnets første år, siger Maria Sloth, leder af PPS – Pædagogisk Psykologisk og Sundhedsfaglig rådgivning i Billund Kommune.
Hvis resultaterne fra prøve- kommuner er gode, er håbet at gøre programmet til en fast del af den nationale værktøjskasse for alle sundhedsplejersker i Danmark.
Kilde: Københavns Universitet/Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.
Om projektet:
Playful Learning in Infancy” skal undersøge, om man kan fremme legende interaktioner mellem forældre og børn i første leveår, og dermed styrke forældrenes oplevelse af kompetence og børns sociale og følelsesmæssige udvikling, ved at sundhedsplejerskerne informerer og vejleder nybagte forældre i, hvor vigtige legende interaktioner med barnet i dets første leveår er.
Forskerne udarbejder sammen med sundhedsplejersker et kompetenceudviklingsprogram samt informations- og vejledningsmateriale til forældre. Fokus er på, hvad legende læring betyder for barnets udvikling og evne til at danne relationer senere i livet, og hvordan forældrene selv kan indgå i legende interaktioner med fælles og delt glæde med deres lille barn.
Selve implementeringsperioden foregår over 1,5 år. I 2025 vil indsatsen blive evalueret.
Projektet er støttet af LEGO Fonden med 6,7 millioner kroner.
Kilde: Københavns Universitet/Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.