Voksne kan også have ADHD

Hvem kender ikke til koncentrationsbesvær, tanker der popper op og forstyrrer, uro i kroppen, lidt for meget fart på motorvejen eller aftaler, der bliver glemt? Det er helt normalt. Men mængden er ikke den samme hos alle mennesker. Har du ADHD, er det så meget, at du har problemer med at få en almindelig hverdag til at fungere.

Alle drenge Har Det. Sådan har blandt andre professor Peter Gøtzsche flere gange sagt på tv. Og man kan sagtens sætte sig ind i tankegangen, hvis man bruger en enkelt dag i den nærmeste børnehave, for der er en alder, hvor det kan være utrolig svært for børn at høre efter, gøre som der bliver sagt, forholde sig i ro og koncentrere sig om en opgave. Det er helt normalt. Men det er ikke normalt, når man er 35 år. Så er det pludselig en hæmsko i livet. ADHD kan give problemer med at opfatte, fortolke, huske, planlægge og orientere sig. Det betyder eksempelvis, at man glemmer at stille p-skiven på vej ud af bilen eller ”kommer til” at bruge hele månedens budget på den første uge.

Mængden er en afgørende forskel

Mange kan genkende et eller flere af de symptomer, der er typiske for ADHD-patienter. Det kan være en af grundene til, at der bliver stillet spørgsmål til diagnosen, for hvad er normalt, og hvornår er man syg? Diagnosen stilles ofte af en psykiater på baggrund af en vurdering af patienten og dennes livshistorie. Kriterierne for diagnosen er fastsat af WHO, men man kan se store regionale forskelle på antallet af diagnoser. Det kan både hænge sammen med de enkelte behandleres opmærksomhed på de mange facetter af ADHD, for mange af symptomerne kan også tyde på andre diagnoser, og det kan hænge sammen med den vurdering, den enkelte behandler laver – for hvor mange ting skal man glemme, for at det er et sygdomstegn? Det er et individuelt skøn, og det er her både eksperter og lægmand kan blive uenige om vurderingen. Hertil kommer, at der er forskel på, hvor udtalte ens symptomer er, og hvor god man er til at håndtere dem. På internationalt plan skønner man, at mellem tre og fem procent har ADHD. I Danmark der er diagnosticeret omkring en procent.     

ADHD er en forkortelse for diagnosen: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, det vil sige forstyrrelser af opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet. Diagnosen stilles ofte af en psykiater. Der er mulighed for at behandle sygdommen med både medicin og forskellige ”coping” strategier.

  • Man taler om tre forskellige typer af ADHD:
  • ADHD – med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse
  • ADHD – med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet
  • ADHD – kombineret type med såvel opmærksomhedsforstyrrelse som hyperaktivitet og impulsivitet.

Tidligere blev diagnosen DAMP brugt herhjemme. DAMP er en nordisk diagnosebetegnelse, som står for Deficits in Attention, Motor control and Perception. I dag bruger man primært den internationale betegnelse, ADHD.

 

Symptomer

  • Uopmærksomhed
  • Magter ikke at fokusere på detaljer
  • Har ofte vanskeligt ved at fastholde opmærksomheden, når man udfører opgaver
  • Ser ofte ikke ud til at høre efter, når man bliver talt til
  • Følger ofte ikke instruktioner fuldt ud og magter ikke at afslutte rutinearbejde eller andre opgaver
  • Har ofte vanskeligt med at organisere opgaver eller aktiviteter
  • Undgår eller hader opgaver, som kræver vedvarende tankevirksomhed, såsom som skolearbejde eller lektier
  • Mister ofte ting, som er nødvendige for at udføre aktiviteter, som for eksempel bøger, blyanter eller værktøj
  • Lader sig ofte let distrahere
  • Glemmer ofte
  • Sidder ofte uroligt med hænderne og fødderne eller vrider sig i stolen
  • Forlader ofte sin plads i situationer, hvor man forventes at sidde stille
  • Føler sig konstant urolige
  • Har ofte problemer med stille og rolige aktiviteter
  • Er som regel på farten eller optræder, som om de blev drevet af en indre motor
  • Er ofte meget snakkesalige
  • Buser ofte ud med svarene før spørgsmål er blevet fuldstændig stillet
  • Har ofte vanskeligheder med at vente på tur
  • Afbryder eller blander sig ofte i andres samtaler eller opgaver