Det er de færreste, som kan gå gennem livet, uden at stikke hovedet ind på et apotek. For det er her, man kan hente sin medicin, købe håndkøbspræparater og uden tidsbestilling få sundhedsfaglig rådgivning. Apotekerne og deres medarbejdere er derfor en helt central del af vores sundhedsvæsen. Den rolle er kun blevet tydeligere i forbindelse med coronakrisen. For mens mange butikker og dele af samfundet har været lukket ned, har apotekerne holdt åbent hele vejen igennem, hurtigt omstillet sig til de ændrede retningslinjer og arbejdet hårdt på nye tiltag for at sikre, at borgere – syge som raske – kunne få den hjælp og vejledning, som de har haft brug for.
Ifølge formand for Danmarks Apotekerforening Anne Kahns, er det en opgave, de er lykkedes med, men som heller ikke har været let hele vejen igennem. Hun er generelt positivt stemt over for myndighedernes kommunikation til både borgerne og sundhedssektoren, som apotekerne jo er en del af. Men hun påpeger også, at der på det praktiske plan har været brug for en opfølgning efter de forskellige indgreb:
– Især i starten af lockdownen, var der store ændringer for både ansatte og kunder på apoteket og helt nye ting, vi skulle vænne os til. Det gav os stor usikkerhed hos mange apotekskunder. Jeg vil gerne rose personalet på landets apoteker for, hvordan de har håndteret krisen, siger Anne Kahns og tilføjer, at hun godt kunne have ønsket sig lidt mere anerkendelse for den centrale rolle, apotekerne har haft i forhold til borgerne.
For mens de praktiserende læger har oplevet, at folk har holdt sig væk, har langt de fleste apoteker løbet ekstra stærkt. Særligt tilbage i marts oplevede de en stor tilstrømning af kunder, som var nervøse for, om de kunne blive ved med at få deres medicin. I takt med at situationen er blevet stabiliseret, har apotekerne kunnet se, at der er kommet færre ”strøgkunder”, men at nogle af deres andre tilbud er blevet brugt mere, således at den samlede aktivitet har været stort set uændret.
Det er mennesker i alle aldre og fra alle dele af samfundet, som er afhængige af apotekerne. Fra de unge, som skal bruge en god deodorant, creme mod akne eller allergimedicin, til de ældre, som er afhængige af at kunne hente deres hjertemedicin, kolesterolnedsættende piller eller smertelindrende præparater.
Derfor har det også været afgørende for apotekerne hurtigt at kunne sikre beskyttelse af både borgere i risikogruppen og deres ansatte. Det har de bl.a. gjort ved at opsætte plexiglas foran skrankerne, stille håndsprit til rådighed og arbejdet med alternative måder at få leveret sin livsvigtige medicin på. Blandt andet er det mange steder blevet muligt at få sin recept ”to-go”, hvor personalet pakker medicinen og bringer den ud til borgerne udenfor apoteket, eksempelvis til deres bil, så de er fri for at udsætte sig for en unødig smitterisiko ved at stå ud af bilen.
Mængden af medicin bragt ud til borgerne er også steget, det samme er online-handlen. Men ifølge Anne Kahns vil det ikke betyde færre fysiske apoteker i den nære fremtid. For foruden at håndtere medicin og recepter er én af apotekets fornemste opgaver også at vejlede og rådgive borgerne om medicin og brugen af den. For at kunne gøre det, ser hun, at apotekerne skal være til stede og til rådighed, der hvor borgerne er, når de er der.
Mængden af informationer, retningslinjer, anbefalinger og regler på sundhedsområdet er nærmest eksploderet over de seneste måneder. For i takt med, at coronavirussen er strøget ind over os, har situationen udviklet sig dag for dag. Det er nyt territorium for alle.
Særligt for os almindelige mennesker uden en sundhedsfaglig baggrund har det været svært at finde hoved og hale i de mange informationer, vi er blevet bombarderet med – informationer fra både de danske myndigheder og fra pressen.
Derfor har apotekernes rolle i forhold til at tale med og vejlede borgerne også været særligt vigtig netop nu.
– Apotekernes centrale rolle som den fremskudte del af sundhedssektoren er blevet meget tydelig under pandemien. Vi er det sted, hvor borgere kan få rådgivning fra sundhedspersonale uden tidsbestilling. Det er vores opgave at videregive reel information om, hvordan situationen skal håndteres, og her kan vi mærke en høj grad af tillid fra borgerne til, at vi kan klare den opgave, siger Anne Kahns, som udover at være formand for Apotekerforeningen, er apoteker i Esbjerg.
Nu åbner landet igen, og vi bevæger os forhåbentligt langsomt mod mere normale tilstande. Men truslen om en anden coronabølge eller en ny pandemi i fremtiden ligger og lurer. Når Anne Kahns ser tilbage på håndteringen af apotekernes rolle, er der ikke noget, hun tænker, de ville have gjort anderledes. Men hun understreger, at apotekerne har lært en masse, og er mere rustede i forhold til fremtidige kriser.
Til efteråret vil apotekerne være klar til at vaccinere udsatte borgere mod en særlig type lungebetændelse for at minimere risikoen for dobbeltsygdom, og den opgave er de helt klar til at administrere. Apotekerne har siden 2016 haft certificering til at vaccinere mod influenza, og Anne Kahns håber og tror, at apotekerne, fordi de er det sted, som alle kommer forbi, kan være med til at sikre vaccination af mennesker, som ellers ikke ville blive det.