Når børn begynder i skole, står de over for en række nye udfordringer. De skal lære at sidde stille, læse, skrive og navigere i en verden fyldt med indtryk og krav. For at støtte dem i denne overgang kan det være nyttigt at overveje forskellige hjælpemidler, herunder kosttilskud som Equazen, tidligere kendt som Eye Q.
Equazen er et kosttilskud, der indeholder en unik kombination af sunde fedtsyrer, som er gavnlige for hjernens funktion* og kan bidrage positivt til børns indlæring og koncentration. De essentielle fedtsyrer i Equazen inkluderer omega-3-fedtsyrerne EPA og DHA, der stammer fra bæredygtigt udvundet fiskeolie, samt omega-6-fedtsyren GLA fra kæmpenatlysolie. Disse fedtsyrer er nødvendige for kroppens og hjernens normale funktion, men skal tilføres gennem kosten. Især fedtsyren EPA spiller en central rolle i Equazen, med en fiskeolie-sammensætning bestående af 3,2 dele EPA til 1 del DHA.
Effekten af Equazen på skolebørns læring er blevet undersøgt i flere studier, der peger på en positiv indvirkning på børns indlæring og koncentration. Et bemærkelsesværdigt eksempel er LOGOS-forsøget, der blev udført blandt svenske skolebørn. Resultaterne herfra viser, at Equazen kan støtte udviklingen af læseevner – især hos drenge, hvor forbedringerne var endnu mere markante.
Man skal lære at læse for at kunne læse og lære
At lære at læse er en kompleks proces, hvor milliarder af nerveceller i hjernen skal kommunikere i et specifikt mønster. Denne kommunikation sker via cellernes vægge, kaldet cellemembraner, og forskning har vist, at de typer fedtsyrer, som cellemembranerne består af, spiller en væsentlig rolle i børns læseudvikling.
Flere store undersøgelser i England har allerede understreget vigtigheden af de essentielle omega-3- og omega-6-fedtsyrer i denne sammenhæng. En svensk undersøgelse fra Göteborg Universitet har yderligere støttet disse fund ved at undersøge, hvordan et tilskud af omega-3 og omega-6 påvirker børns læsefærdigheder.
Undersøgelsen, som er offentliggjort i Journal of Child Psychology and Psychiatry, omfattede 154 svenske skolebørn i alderen 9-10 år. Børnene blev opdelt i to grupper, hvor den ene gruppe i tre måneder modtog et dagligt tilskud af omega-3/omega-6 fedtsyrer via Equazen-kapsler, mens den anden gruppe fik en placebokapsel med neutral olie. Resultaterne viste, at børnene i tilskudsgruppen oplevede en markant forbedring i både læsehastighed og fonologiske evner sammenlignet med kontrolgruppen.
I undersøgelsens anden fase fik alle børnene tilskud af omega-3/omega-6 fedtsyrer i tre måneder. Her viste resultaterne fortsat forbedring, særligt hos de børn, der tidligere havde fået placebo. Forskerne kunne konstatere, at tilskuddet havde en positiv effekt på børnenes læsefærdigheder, hvilket understreger, at et kosttilskud med omega-3 og omega-6 fedtsyrer kan være en værdifuld støtte for skolebørn.
Ifølge forskningsprojektets leder, overlæge Mats Johnson, tyder resultaterne på, at tilskud med omega-3/omega-6 efter en nøje afmålt recept kan være gavnligt for skolebørn, særligt for drenge med koncentrationsudfordringer.
Fiskeolie og hjernens funktion
Fiskeolie med den rette sammensætning og koncentration kan være med til at styrke hjernens evne til at lære og bearbejde information. Hver celle i kroppen, herunder de cirka 20 milliarder nerveceller i hjernen, har brug for fedtsyrer til at opretholde en effektiv kommunikation inden for hjernens komplekse netværk. Cellemembranerne, som blandt andet består af omega-3 og omega-6 fedtsyrer, spiller en central rolle i denne kommunikation.
At sikre en tilstrækkelig indtagelse af disse fedtsyrer gennem kosten eller kosttilskud som Equazen kan derfor være en vigtig del af at støtte børns kognitive udvikling, særligt i skoleårene, hvor kravene til læring og koncentration er høje.
*DHA bidrager til at vedligeholde en normal hjernefunktion. Den gavnlige virkning opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.
Studie: Johnson, M. et al, 2016. Omega3/6 fatty acids for reading in children: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial in 9-year-old mainstream schoolchildren in Sweden. Journal of Child Psychology and Psychiatry, august.