Når det er mørkt udenfor, møder vi ofte lygterne fra de modkørende biler, når vi kører eller i det hele taget bevæger os i trafikken. Det kan give blændingsgener – og være et tegn på øjensygdom.
Det er de færreste, der ikke bliver generet af de modkørende bilers lygter, når det er mørkt. Og er brillerne fedtede eller forruden beskidt, opleves det skarpe lys endnu mere generende end ellers.
Når uklarhederne sidder på brilleglasset eller bilruden, bliver lyset brudt anderledes end normalt – der er en øget lysspredning – og lyset virker kraftigere og mere generende end ellers. Problemet løses let ved at pudse brillerne eller vaske bilruden.
Værre er det, hvis uklarhederne sidder i øjet. Her hjælper pudsekluden ikke! Man kan både have uregelmæssigheder eller uklarheder i øjets hornhinde (f.eks. lidt arvæv efter et tidligere fremmedlegeme), i linsen (som ved grå stær) eller i glaslegemet, (der udfylder øjet mellem linsen og nethinden).
Uklarhederne i øjet fungerer på samme måde som skidt på bilruden: Lyset brydes anderledes og mere diffust, og giver blænding. Gener fra uklarheder i glaslegemet forsvinder ikke, men generne aftager sædvanligvis over tid.
Grå stær kan man behandle med en operation, og hornhindeuklarheder kan i nogle tilfælde fjernes med laser. Nogle nethindesygdomme, som eksempelvis AMD, giver i mange tilfælde blændingsgener, der kan nedsættes ved at anvende filterglas.
Det er helt individuelt, hvor meget man generes af blænding. Og der er ingen klinisk undersøgelse, der kan dokumentere øget følsomhed overfor blænding. Øjenlægen kan dog på baggrund af en undersøgelse og en lægelig vurdering af sygehistorien stille en diagnose.
Med alderen nedsættes vores kontrastfølsomhed, skumrings- og nattesyn, og det er derfor vigtigt, at man bruger optimale briller, når man kører bil. Men da der ikke er nogle objektive mål at vurdere efter, er det i høj grad den enkelte, der må gøre op med sig selv, om de opfylder færdselslovens § 54, stk. 2, der forpligter en til kun at køre, hvis man er i stand til det ”på fuldt betryggende måde”.
Læs mere om øjet og trafiksikkerhed på ojenforeningen.dk.