Patienten som aktiv medspiller

Af: Cecilie Mazanti Kristiansen

Tidligere var det op til lægen at fortælle os, hvad vi fejlede og sørge for, at vi blev raske. Nu er det blevet nemmere at tage aktiv del i sit eget sygdomsforløb med adgang til egne data på sundhed.dk og masser af supplerende viden om sundhed og sygdomme på nettet – og det benytter vi os af som aldrig før.

I en undersøgelse for sundhed.dk svarer 70,9%., at de er indstillede på at gøre alt for at blive raske, hvis de skulle få et helbredsproblem. Tendensen er udtryk for en ny kultur, der afspejler en ændret holdning og adfærd blandt patienter, kaldet Patient Empowerment, hvor vi bliver bedre i stand til at erkende og bruge vores egne ressourcer i et mere ligeværdigt samarbejde med sundhedsvæsenet.

Charlotte Albrechtsen, 48, har taget den nye kultur til sig. Da hun for to år siden skulle indlægges på Nykøbing Falster sygehus efter mistanke om mavesår, var hun godt forberedt.

– Jeg skulle have foretaget en gastroskopi, og det betød meget for mig at være godt klædt på til sådan en ubehagelig undersøgelse. Derfor søgte jeg på nettet og læste om, hvad symptomer på mavesår var, hvad der sker før og efter en gastroskopi, og hvad man skal gøre lige op til, at man skal faste osv., siger hun og tilføjer:

– Det gav mig gode forudsætninger for at spørge ind til det, da jeg så kom på sygehuset.

Medindflydelse giver tryghed

Grundtanken i Patient Empowerment er, at patienter, der har viden om deres egen sygdom eller tilstand, har bedre muligheder for at være aktivt involverede og medvirke til at skabe et trygt og sammenhængende forløb. Det er Charlotte enig i.

– Jeg er absolut mere aktiv som patient nu, fordi det giver en større tryghed. Jeg husker, da min datter i 1985 blev født med indadvendte fødder, og hun tre dage gammel bare blev kørt væk, uden at jeg fik noget at vide. Den proces var forfærdelig. Nu er jeg meget mere bevidst om at få svar på mine spørgsmål og selv søge informationer, så jeg altid ved, hvad der foregår og hvorfor, og hvad jeg selv kan gøre, siger Charlotte Albrechtsen.

Ulla Johansen er ledende oversygeplejerske på organkirurgisk afdeling på Nykøbing Falster sygehus, og hun kan også mærke den nye tendens med mere videbegærlige patienter.

– Vi møder langt flere velforberedte patienter og pårørende, der har søgt oplysninger via internettet, siger hun.

– Tidligere var vi dem, der vidste bedst på patientens vegne, men nu har patienten også noget at skulle have sagt. Derved bliver de en mere ligestillet samarbejdspartner, og det, synes jeg, er meget positivt. Men vi skal selvfølgelig også vænne os til, at vi ikke automatisk ved bedst mere.

Højere kvalitet i behandlingen

Når vi får større viden med adgang til sundhedsdata og sundhedsinformation, kræver vi at blive hørt og taget alvorligt. Det stiller, ifølge Ulla Johansen, større krav til sundhedsvæsenet.

– Jeg synes, at vi som offentlig virksomhed skal betragte vores ‘kunder’ med værdighed. Vi må se i øjnene, at det er meget let for os at blive valgt til og fra. Hvis vi skal være attraktive, må vi oppe os, påpeger hun.

– I gamle dage havde patienter lokalsygehuse, som de automatisk var knyttet til. I dag søger de viden om, hvem er bedst til en bestemt operation, hvem har ikke haft serviceklager osv. Og så vælger de bare et andet sted, hvis de ikke er tilfredse.

Bliv klogere på dit sygdomsforløb via sundhed.dk

Sundhed.dk er et samlet tilbud fra det offfentlige med information

Maria Lisette Jacobsen, 31, er også blandt de 70,9% af danskerne, der vil gøre alt for at blive raske. For Maria betyder det at tage ansvar for sit eget forløb og selv gøre en indsats for at få det bedre.

– Jeg kan slet ikke forestille mig ikke at involvere mig i mit eget behandlingsforløb. Hvis jeg kommer og er forberedt, så kan sundhedspersonalet møde mig i øjenhøjde, og det får jeg meget mere ud af, siger hun.

Især under sine to graviditeter har hun været en aktiv patient.

– Når man skal føde et barn, er der mange ting, man pludselig skal tage stilling til; vil jeg have smertelindring under fødslen? Skal jeg amme osv.? For at sikre mig selv den bedste fødsel, bliver jeg nødt til at tage ansvar for mit eget forløb og tage stilling i stedet for at overlade alt til personalet.

Patienter hjælper hinanden

Patientnetværk, debatfora og foreninger er en god mulighed for at blive en mere aktiv del i sit behandlingsforløb. Man kan møde andre ligesindede, få gode råd og støtte, udveksle erfaringer og få redskaber til selv at gøre en indsats. Maria kom som førstegangsgravid i kontakt med forældreorganisationen Forældre og Fødsel, der arbejder for bedre vilkår for kommende og nybagte mødre. Her fik hun adgang til andre i samme situation, og det betød en stor forskel for hende.

– Som nybagt mor har man mange bekymringer, og alt skal helst være som i bladene. Her er det godt at kunne tale med andre i samme situation. Det har i hvert fald været en stor tryghed for mig, siger hun.

I dag er Maria formand for Forældre og Fødsel, og hun bekræfter, at det kan betyde forskellen på et godt og dårligt behandlingsforløb selv at være opsøgende og aktiv som patient.

– Det handler om, at man kan være med til at påvirke sit eget forløb. Måske er den standardløsning, der er tilgængelig, ikke lige den, man drømmer om. Så er det vigtigt selv at have noget at skulle have sagt.

Patient Empowerment-tankerne ventes at påvirke den fremtidige udvikling af sundhedsvæsenet og sundhedsvæsenets portal – sundhed.dk.

Bliv klogere på dit sygdomsforløb via sundhed.dkSundhed.dk er et samlet tilbud fra det offffentlige med information og digitale tjenester, som skal give dig bedre muligheder for at bruge sundhedsvæsenet aktivt. Her kan du:

  • Se dit personlige sundhedsoverblik med adgang til din elektroniske sygehusjournal, medicinprofil, oversigt over dine sygehusbehandliner siden 1977 og konsultationer med offentligt tilskud siden 2003.
  • Finde information og kontaktoplysninger på hele sygehusvæsenet gennem Vejviser/Find behandler.
  • Læs mere om sygdom og behandling ved opslag i Patienthåndbogen eller ved at læse om patientoplevelser og se kvalitetsmålinger af landets sygehuse.
  • Deltage i online patientnetværk og møde ligesindede, udveksle erfaringer samt få råd, støtte og indsigt i, hvordan man lettere tackler og lever med sin sygdom.

Læs mere om de mange tilbud på www.sundhed.dk